GALLERI I
Erik Berglin – Bad Prompt
16.08 - 07.09 2025
På Fornminnesföreningens friluftsmuseum på Norra Berget i Sundsvall står ett djur som aldrig funnits – Skvadern, Denna säregna korsning mellan tjäder och hare, ett assemblage – innan termen ens var myntad. Skrönan om det märkliga djuret spreds snabbt och återberättades livfullt i Medelpad i över fyrtio år, tills den slutligen förkroppsligas 1918 av konservatorn Rudolf Granberg. Hans skapelse väcker än idag nyfikenhet, förundran – och ibland besvikelse av de långväga turister som inser att djuret aldrig existerat i verkligheten.
Trots detta – eller kanske just därför – har Skvadern blivit en älskad och inofficiell symbol för Sundsvall. Den har fått ett eget liv, både i det kollektiva medvetandet och i det svenska språket, där ordet ”skvader” kommit att symbolisera en mindre lyckad kombination, en slags udda sammansättning som inte riktigt fungerar men ändå fängslar.
Som barn besökte jag museet flera gånger. Jag minns det svaga ljuset i rummet där Skvadern stod uppställd – en märklig gestalt, lika delar absurd och magisk. Då förstod jag kanske inte varför jag drogs till den, men nu inser jag vilket avtryck den lämnat i mitt konstnärskap. Att para ihop och foga samman till synes oförenliga delar är grunden i nästan alla mina verk. Det handlar inte om att skapa perfekta helheter, utan snarare om att lyfta fram det oväntade, det motsägelsefulla och ibland disharmoniska – och se vad som uppstår där.
I utställningen Bad Prompt får objekt från museala samlingar nytt liv. Jag har närmat mig dem utan förbehåll, låtit deras former, material och historier tala till mig på egna villkor. Villkorslöst har jag hängett mig åt objekten och försökt frigöra deras inneboende potential. Tusenåriga terracottaskärvor förvandlas till fjärilar, trasiga marmorbyster svävar fritt i rummet som om tyngdlagen upphört att gälla. Det är ett arbete som har präglats av en vördnadsfull dialog mellan dåtid och nutid, historiens tyngd och drömmens lätthet.
Under arbetets gång fann jag också min egen skvader. En hybrid, född ur sammanfogningen av olika världar. Dess fötter tycks utgöras av en japansk miniatyrskulptur, en så kallad netsuke, ofta snidad i elfenben och rik på detaljer. Framdelen påminner om den afrikanska savannharen. Bakdelen är svårare att kategorisera, vissa tycker att de liknar den lilla skogshönan järpens fjäderdräkt.
Mina verk bygger vidare på skärvor från mänsklighetens historia, vissa vet vi mycket om, andra nästan ingenting men dess idé lever vidare – som ett vittnesmål om människans behov att föreställa sig det otänkbara, att skapa mening genom myt och att förena det som egentligen inte går att förena. Förmodligen är det en tillfällighet men ändå fascinerande att samma år som Skvadern tillverkades startades Dadarörelsen i Köln. En av dess grundare, Max Ernest kollage med fågelmänniskor, arkitektoniska drömlandskap och anatomiska absurditeter förenar oförenliga världar, inte för att skapa balans, utan för att riva upp vår uppfattning om vad som är möjligt.
Bad Prompt ämnar skapa nytt liv i fragment som fallit i glömska. Samtidigt är det en hyllning till felkonstruktionens skönhet.
————————
Erik Berglin (f. 1980) utforskar gränserna för vad fotografi kan vara idag. Hans praktik sträcker sig från digitalt producerade montage till berättelser som blandar fakta och fiktion men kan även resultera i interventioner i offentliga rummet. Han gör främst kollage med approprierade bilder som frigörs från sina ursprungliga sammanhang med hjälp av olika programvaror eller med sax. Han arbetar i en konceptuell tradition och följer strikta regelverk men skapar alltid utrymme för oväntade och okontrollerbara händelseförlopp i processen. Ofta har hans verk en humoristisk underton eller en oväntat twist som blir tydlig i verkens titlar. Naturen är ett återkommande tema men enligt honom själv är det en tillfällighet, då verkets tillblivelse är viktigare än själva motiven.
Utställningar i urval: reGeneration, Musée de l’Elysée, Switzerland, Nordic Light Festival, Norge Rewilding, Copenhagen Photo Festival, Västerås Museum, Berg Gallery, Athens Photo Festival, Benaki Museum, Centrum för Fotografi, Stockholm, Ronneby Konsthall, Format, Malmö, Mulherin+Polard, New York. Representerad hos: Statens Konstråd, Musée de l’Elysée, Hasselblad Center, Göteborgs Konstuseum, Sundsvalls Museum, Iaspis Archive, Västerås Museum m fl. Publikationen The Bird Project 2006 – 2017, utgiven av llèdition, vann Svenska Bokkonst Priset 2021 och Svenska Fotobokspriset 2022. Bilder från Tulip Variation ingår i Thames & Hudsons antologi Flora Photographica: The Flower in Contemporary Photography (2022).
GALLERI II
Inka & Niclas Lindergård – Echochrome
16.08 - 07.09 2025
I utställningen Echochrome visar Inka & Niclas arbeten från de senaste åren – från de rituella fotografierna i Family Portraits, där blixten raderat familjen, till den högblanka skulpturen Sunset Photography XXVI, baserad på solnedgångsbilden som fyller våra telefoner efter en sommar, nu förvriden och manipulerad till skulptural form.
Konstnärsduon skapar hyperrealistiska fotografiska utopier som utforskar skönhet, estetiska uttryck och begär, kopplade till bilden av naturen. Genom felplacerade solnedgångar, tuggummirosa vågor och objekt som badats i flytande fotografier överdrivs de redan förskönade landskapsbilderna vi omger oss med.
Inka Lindergård (f. 1985) och Niclas Lindergård (f. 1984) bor och arbetar i Stockholm sedan 2007. Utställningar i urval: Haus am Kleistpark, Berlin, Tyskland; Cantor Arts Center, Stanford University, Kalifornien, USA; The Nasher Museum of Art, North Carolina, USA; Dorothée Nilsson Gallery, Berlin, Tyskland; Pearl Art Museum, Shanghai, Kina; Sternenpassage, MuseumsQuartier, Wien, Österrike; och Museo Fortuny, Venedig, Italien. Deras verk finns representerade i de permanenta samlingarna på bland annat: Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum, Statens konstråd, Sverige; och The Fries Museum, Nederländerna.