GALLERI I
Roger Metto – Minnen Från Vidderna
14.09 - 6.10 2024
I Roger Mettos kommande utställning “Minnen Från Vidderna” fortsätter Metto att utforska landskap, denna gång med en personlig historia som bakgrund.
På 1980- talet arbetade Roger Metto på en av de turistanläggningarna som ligger belägna längs malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Under sommarsäsongerna såg han en annan sorts turister som tagit sig till de lappländska fjällen, de var ofta äldre och på ett lugnt sätt bidrog de till den mer kontemplativa stämningen som rådde på sommaren.
Bland dem sågs en tyst äldre man oftast ensam vandrande, med sitt långa vita hår och skägg och klädd i kostym utgjorde han en ovanlig bild, han sades vara en Finsk kompositör som gjorde musikstycken för bergstopparna runt Torneträsk, skrivna på papper lade han dessa stycken på var och en av topparna, under en sten skulle de få ligga kvar, om det stämmer eller inte har mindre betydelse men det lever inte desto mindre kvar som en legend och inspiration i Roger Mettos minne.
“Minnen Från Vidderna” är Rogers egen hommage till de kullar och toppar som han, inspirerad av den mystiske kompositören, har besökt gång på gång under årens lopp.
Utställningen visar hur Metto i sina verk fördjupar sig i de nordliga landskapens säregna karaktär, där skog och fjäll möts i en ständig dialog. Här finns de mjuka kurvorna av bergens silhuetter, himlens skiftningar i ljus och färg, och den oändliga variationen av skuggor och strukturer. En känsla av både beständighet och förändring, där varje penseldrag blir en reflektion av minnet och tidens gång.
Metto är representerad vid bland annat Moderna Museet, Göteborgs Konstmuseum, Åbo Konstmuseum och British Museum. Tidigare utställningar inkluderar Bror Hjorths Hus, Bildmuseet i Umeå, Uppsala Konstmuseum och Millesgården i Stockholm. “Minnen Från Vidderna” är ännu ett kapitel i hans pågående arbete med den magiska Lappländska naturen.
GALLERI II
Rasmus Nossbring – Memory Reflux
14.09 - 6.10 2024
Om minnet inte är en konstant är det per definition en variabel. Ett som kan bli två, eller fyra och en halv. Likväl utgör ens minnen och erfarenheter grunden i
en identitet, våra erfarenheter och vad vi gått igenom. I allt som händerna skapar lämnas avtryck, ett minne i såväl avsändare och objekt.
Jag kallar ibland mina skulpturer minneskollage, i synnerhet dem i vilka jag använt funna objekt. Lager av minnen, objekt som bär på levda liv och bär en betraktares historier, kombinerade med andra, såväl nya som gamla minnen som tillsammans agerar livsgenerator och skapar nya historier. Likt ett jag i konstant förändring med varje nytt intryck som lagras och beblandas med våra minnen. Objekt som viskar i kanon tills man inte vet vad som är början och slut.
Med inspiration från den svenska och amerikanska studioglas scenen kopplar Rasmus Nossbrings figurativa skulpturer ofta an till vardagliga händelser och fragmenterade minnesbilder. Efter sin traditionella utbildning har han specialiserat sig på det frihandsskulpterade glaset för att gestalta sin surrealistiska bildvärld. Sedan 2019 är han delägare av STHLM Glas och har sin ateljé i Gustavsbergs porslinsfabrik och avslutade sin MFA vid Konstfack 2021.
Nossbring har tidigare medverkat i utställningar vid bland annat. Ebeltoft Glasmuseum (Danmark), The Glass Factory Boda, Widell Projects (England), och Gewerbe Museum Winterthur (Switzerland). Han har tilldelats stipendier och utmärkelser som Ung Svensk Form, Årets unga konsthantverkare/Nationalmusei vänner, Årets blickfång / Elle interior Sweden och People’s choice award / Pilchuck annual auction.
Nossbring finns representerad vid Sveriges Nationalmuseum, Glasmuseum Lette, Garage By The Sea, Ebeltoft Glasmuseum, The Glass Factory Boda, The Garage, Färgfabriken och Reijmyre glasbruksmuseum