GALLERI I
Matti Kallioinen – Enkla Nöjen
08.02 – 02.03 2025
I Enkla Nöjen syns verk i utföranden som varierar mellan måleri, teckning och skulptur. Däribland ett förhållandevis nyutvecklat typ av verk som konstnären enkelt benämner som ”pusselmålningar”, med effekt som påminner om intarsia har de kommit samman likt ett pussel och demonstrerar i sitt genomförande Kallioinens förmåga att upptäcka möjligheter i bildens dimensionalitet.
”Man kan tänka på färger som en extra dimension av skillnader som öppnar sig i synfältet. Så länge färgskiftningarna håller en lagom rytm är de till stöd för orientering och minne. I min nya serie med ”pusselmålningar” har hela färgspektret trängts ihop på ett sätt som komplicerar uppkomsten av ett bildrum. Bildytan har bokstavligen skurits i bitar som plockats isär. Bitarna har sprutmålats var och en för sig i mer eller mindre godtyckligt valda färggradienter.
När pusslet sätts samman kommer bildrummet flimra, som om det samtidigt både öppnas och stängs. Det känns då som om man börjar glömma bilden medan man fortfarande tittar på den.”
– Matti Kallioinen
Det kanske mest omedelbart igenkännbara i Kallioinens konstnärskap är de expressiva färger och former som tar plats oavsett medium. Verken är lekfulla och ibland nästan primitiva i sitt uttryck men rymmer i själva verket lager av komplexitet. En linje är i Kallioinens verk bedrägligt enkel, ofta visar den sig vara omöjligt definierbar vid närmre anblick. De skulpturala vågformer som konstnären under flera år arbetat med i olika skalor och material härstammar från hyperboliskt geometriska principer och återfinns även i Enkla Nöjen, denna gång som takhängande skulpturer.
Kallioinens intresse för musik har informerat mycket av hans visuella arbete, konceptioner om rytm, rörelse och ljudvågor har Kallioinen länge formulerat som 1-, 2- och 3-dimensionella bilder. Även ett undersökande av hur vårt kognitiva och sensoriska maskineri konstruerar vår förståelse av omvärlden genomsyrar Kallioinens konstnärskap där själva varseblivningens beståndsdelar utforskas. Linjen, och i förlängningen bilden, har en inherent potential och behandlas av Kallioinen som sådan. I Enkla Nöjen syns även en mer vedertagen representation av detta i form av detaljerade blyertsteckningar där pennans linje får lov att löpa in och ut ur sig själv för att bli till figurer.
Text: Ophelia Rolf / Gallery Steinsland Berliner
Matti Kallioinen (f. 1974, Uppsala) bor och verkar i Stockholm. Kallioinen erhöll en MFA från Konstfack år 2000. Sedan dess har han medverkat i utställningar på flera gallerier och nationella institutioner såsom Moderna Museet, Bonniers Konsthall, Magasin III, Grafikens Hus, Norrköpings Konstmuseum, Uppsala Konstmuseum, Katrineholms Konstmuseum och senast på Gotlands Museum. Kallioinens konstnärskap har även etablerats som permanenta inslag i den offentliga miljön genom installationer som syns spridda runt om i landet. Under 2023 färdigställde Kallioinen fyra nya gestaltningar på bland annat Kulturhuset Stockholm. Bland tidigare offentliga verk syns bland annat en större Anna Lindhs Plats i Malmö.
____
In Enkla Nöjen, works are presented in various forms, ranging from painting and drawing to sculpture. Among them is a relatively new type of work that the artist simply refers to as “puzzle paintings.” With an effect reminiscent of marquetry, these pieces come together like a puzzle, demonstrating Kallioinen’s ability to discover possibilities within the dimensionality of the image.
“One can think of colors as an extra dimension of differences that unfold within the field of vision. As long as color shifts maintain a balanced rhythm, they support orientation and memory. In my new series of ‘puzzle paintings,’ the entire color spectrum has been compressed in a way that complicates the formation of spatial depth. The surface of the image has literally been cut into pieces and taken apart. Each piece has been spray-painted individually in more or less arbitrarily chosen color gradients.
When the puzzle is assembled, the pictorial space will flicker, as if it is simultaneously opening and closing. It feels as if one is forgetting the image even while looking at it.”
— Matti Kallioinen
Perhaps the most immediately recognizable aspect of Kallioinen’s artistic practice is the expressive colors and forms that assert themselves regardless of the medium. The works are playful and at times almost primitive in their expression, yet they contain layers of complexity. A line in Kallioinen’s work is deceptively simple—upon closer inspection, it often proves impossible to define. The sculptural waveforms that the artist has worked with for several years, in various scales and materials, stem from hyperbolic geometric principles. These forms also appear in Enkla Nöjen, this time as ceiling-hung sculptures.
Kallioinen’s interest in music has greatly influenced his visual work; concepts of rhythm, movement, and sound waves have long been formulated by the artist into one-, two-, and three-dimensional images. His artistic practice is also deeply informed by an exploration of how our cognitive and sensory machinery constructs our understanding of the world. The building blocks of perception itself are investigated, with the line—and by extension, the image—being treated as something inherently potent.
In Enkla Nöjen, this approach is also represented in a more conventional form through detailed pencil drawings, where the pencil’s line weaves in and out of itself, transforming into figures.
Matti Kallioinen (b. 1974, Uppsala) lives and works in Stockholm. He received an MFA from Konstfack in 2000. Since then, he has participated in exhibitions at numerous galleries and national institutions such as Moderna Museet, Bonniers Konsthall, Magasin III, Grafikens Hus, Norrköping Art Museum, Uppsala Art Museum, Katrineholm Art Museum, and most recently, Gotland Museum. Kallioinen’s artistic practice has also become a permanent presence in public spaces through installations that are spread across the country. In 2023, Kallioinen completed four new public artworks, including one at Kulturhuset Stockholm. Among his previous public works is a large-scale installation at Anna Lindh’s Square in Malmö.
GALLERI II
Sara Kallioinen Lundgren – Beginnings and ends
08.02 – 02.03 2025
Utställningen Beginnings and Ends (sv. Begynnelser och slut) behandlar på olika sätt förändringar eller övergångsfaser. Verken rör sig på en skala från textbaserade till helt oläsbara, men alla med ett slags inneboende försök att verbalisera något.
De textbaserade skulpturerna utgår från digitala typsnitt och handskrivna ord som fått tredimensionell form. Orden och meningarna har inga tydliga budskap mer än att de alla genomgår, eller står inför, ett skifte. De är delar i en beslutsprocess som handlar om att fortsätta, avsluta eller förändras.
Den textila bildserien Random Wall är baserad på foton på klotter, en bildvärld i vårt offentliga rum som är i konstant förändring. Motiven består både av text och mer abstrakta former som utvecklats över tid, men under ett ständigt hot att tvättas bort.
Sara Kallioinen Lundgren (f. 1993), baserad i Stockholm, med en kandidatexamen i keramik från HDK (2018) och en masterexamen i Craft Textil från Konstfack (2021). Sara arbetar framförallt med skulptur i blandade material och textila bilder. Fokuset i Sara Kallioinen Lundgrens arbete är att gestalta mötet mellan verbal och icke-verbal kommunikation, ofta med text som utgångspunkt. Hon jobbar nära sina material, och låter form och struktur addera tonlägen och gester till orden. Sedan sin examen har hon deltagit i ett antal utställningar i Sverige, bland annat en separatutställning på Rian Designmuseum och delatig i utställningar på bla. Liljevalchs, Konstakademien och Galleri Thomassen. Hon har även gjort två offentliga gestaltningsuppdrag, i Falkenberg och Uppsala, och finns representerad i flera offentliga samlingar.
__
The exhibition Beginnings and Ends explores change and transitional phases in various ways. The works range from text-based to entirely illegible, yet all contain an inherent attempt to verbalize something.
The text-based sculptures are derived from digital typefaces and handwritten words that have been given three-dimensional form. The words and sentences do not carry clear messages beyond the fact that they are all undergoing, or facingâ”a shift. They are fragments of a decision-making process about whether to continue, conclude, or change.
The textile series Random Wall is based on photographs of graffiti, a visual language in our public spaces that is in constant flux. The imagery consists of both text and more abstract forms that have evolved over time but remain under a constant threat of being erased.
Sara Kallioinen Lundgren (b. 1993) is a Stockholm-based artist, with a BFA in Ceramic Art from HDK (2018) and a MFA in Craft Textiles from Konstfack (2021). Sara works primarily with sculpture in different materials and textile images. The core of Sara Kallioinen Lundgrens work is portraying the meeting between verbal and nonverbal communication, often with text as a starting point. She works close to the materials, letting them add unexpected tones and gestures to the words. Since her graduation, she has participated in several exhibitions in Sweden, including a solo exhibition at the Rian Designmuseum and group exhibitions at the Konstakademien, Liljevalchs, and Galleri Thomassen, among others. Sara has created two public artworks, located in Falkenberg and Uppsala and is represented in several public collections.