GALLERI II

Tommy Sveningsson – Skuggflora

18.10 - 09.11 2025

Utifrån fotografier tagna under vandringar växer ett utforskande fram – en rörelse bortom den fysiska verkligheten mot en mytologisk bild av naturen. Verken blir till personliga tolkningar, där varje bild bär både visuell och symbolisk laddning.

Naturens former betraktas som självgenererande konstverk, präglade av evolutionens mönster. Växternas DNA kan ses som koder som ständigt kopierar och duplicerar sig själva – ett organiskt, självkorrigerande system som låter arterna växa och sprida sig.

I utställningen Skuggflora riktas blicken nedåt, mot plantorna som breder ut sig under våra fötter. Ogräset, det till synes obetydliga, framträder här som bärande motiv.

Begreppet phyto semios – växters sätt att använda tecken och signaler för att kommunicera – blir en nyckel i läsningen av verken. Växter utbyter information genom färger, dofter, rörelser och kemiska signaler; de lockar pollinatörer, varnar för hot och samspelar med sin omgivning. Att betrakta detta språk öppnar en möjlighet att se ogräset inte som oönskat, utan som en aktör i ett större nätverk av relationer och betydelser.

Tommy Sveningsson (f. 1982, Jönköping) bor och arbetar i Stockholm. Han tog sin masterexamen vid Konsthögskolan Valand, Göteborg, 2010. Sveningsson har tidigare ställt ut i bla. Los Angeles, Oslo, Köpenhamn och Stockholm, senaste separatutställningar inkluderar Teckningsmuseet (SE) och Tegnérförbundet (NO). Han är representerad av Steinsland Berliner i Stockholm och Galleri Thomassen i Göteborg.

___

From photographs taken during walks, an exploration emerges—a movement beyond physical reality toward a mythological image of nature. The works become personal interpretations, each image carrying both visual and symbolic charge.

The forms of nature are viewed as self-generating artworks, shaped by the patterns of evolution. Plant DNA can be seen as codes that constantly copy and duplicate themselves—an organic, self-correcting system that allows species to grow and spread.

In the exhibition Skuggflora, the gaze is directed downward, toward the plants spreading beneath our feet. Weeds—the seemingly insignificant—appear here as a central motif.

The concept of phytosemiosis—plants’ ways of using signs and signals to communicate—becomes a key to reading the works. Plants exchange information through colors, scents, movements, and chemical signals; they attract pollinators, warn of threats, and interact with their surroundings. Attending to this language opens up the possibility of seeing weeds not as unwanted, but as agents within a larger network of relationships and meanings.

Tommy Sveningsson (b. 1982, Jönköping) lives and works in Stockholm. He received his Master’s degree from the Valand Academy, Gothenburg, in 2010. Sveningsson has previously exhibited in, among others, Los Angeles, Oslo, Copenhagen, and Stockholm; recent solo exhibitions include Teckningsmuseet (SE) and Tegnérförbundet (NO). He is represented by Steinsland Berliner in Stockholm and Galleri Thomassen in Gothenburg.