GALLERI I
Lisa Liljeström – Stranger
18.10 - 09.11 2025
Vad är kultur? Om man ställer frågan till Google får man svaret “all mänsklig aktivitet”. Jag är intresserad av all mänsklig aktivitet. Det finns beteenden som vi historiskt verkar upprepa oberoende av tid och plats. Universella känslor som vi bär i hjärtat eller i magen, rutiner vi utför och dilemman vi går runt och grubblar på. Man har en kropp, man längtar, man sparkar på en boll, man skrattar, man älskar. Man har ett arv och en miljö.
Det finns ett psykologiskt experiment där en individ från födseln isoleras från social stimulans och sin naturliga miljö för att avgöra vilka beteenden som är medfödda. Detta brukar kallas ett Kaspar Hauser- experiment.
Kaspar Hauser har varit min huvudperson i arbetet med den här utställningen. Han dyker upp på ett torg i Nürnberg i Tyskland år 1828. Han kan knappt tala eller gå och påstår att han hållits inspärrad i en mörk cell under hela sin barndom. Hans historia väcker intresse hos allmänheten och flera personer tar sig an honom under olika perioder. Han lär sig tala och skriva och blir en duktig tecknare. Han lever bara några år efter sin upptäckt och dör 1833 efter att ha blivit knivhuggen, bärandes på ett brev från en person som påstås vara mördaren. Brevet är skrivet baklänges så att det kan avläsas i en spegel och har översatts till: “Jag kommer från _ _ _ den bayerska gränsen _ _ vid floden _ _ _ _ _. Jag ska till och med säga dig namnet: M. L. Ö.” Det är detta brev jag avbildat i verket Letter.
Kaspar Hausers mördare avslöjas aldrig men historien om honom lever vidare. Hans liv har återkommande använts som referens i film, musik och teater. Mest känd är kanske Werner Herzogs film The Enigma of Kaspar Hauser. Verken Tracks, See Through och Stranger i den här utställningen är målade utifrån stillbilder ur den filmen. Även Håkan Hellström sjunger om Kaspar Hauser, i de första raderna i låten Fri till slut.
När du är helt ensam och helt själv
Som Kaspar Hauser i sin cell
Du har ärvt universum
Du är den enda
Kvar
Lisa Liljeström (f.1998, Härnösand) använder airbrush som verktyg för att urskilja och förvränga fragment från redan existerande bilder, snarare än att skapa nya. Hon samlar digitala referensbilder i ett enormt arkiv och undersöker hur bilders ursprungliga emotionella ton kan förändras. Liljeström bor och arbetar i Oslo och har en kandidatexamen från HDK-Valand (2022). Tidigare utställningar inkluderar; Enari Gallery, Amsterdam (2025); Galleri Golsa, Oslo (2024); Guts Gallery, London (2024); Sarah Kravitz Gallery, London (2024); och Västernorrlands Museum, Härnösand, (2023).
__
Lisa Liljeström (b. 1998, Härnösand) uses airbrush as a tool to distinguish and distort fragments from already existing images rather than creating new ones. She collects digital reference images in a vast archive and explores how the original emotional tone of images can be altered. Liljeström lives and works in Oslo and holds a BA from HDK-Valand (2022). Previous exhibitions include; Enari Gallery, Amsterdam (2025); Galleri Golsa, Oslo (2024); Guts Gallery, London (2024); Sarah Kravitz Gallery, London (2024); and Västernorrlands Museum, Härnösand (2023).
GALLERI II
Tommy Sveningsson – Skuggflora
18.10 - 09.11 2025
Utifrån fotografier tagna under vandringar växer ett utforskande fram – en rörelse bortom den fysiska verkligheten mot en mytologisk bild av naturen. Verken blir till personliga tolkningar, där varje bild bär både visuell och symbolisk laddning.
Naturens former betraktas som självgenererande konstverk, präglade av evolutionens mönster. Växternas DNA kan ses som koder som ständigt kopierar och duplicerar sig själva – ett organiskt, självkorrigerande system som låter arterna växa och sprida sig.
I utställningen Skuggflora riktas blicken nedåt, mot plantorna som breder ut sig under våra fötter. Ogräset, det till synes obetydliga, framträder här som bärande motiv.
Begreppet phyto semios – växters sätt att använda tecken och signaler för att kommunicera – blir en nyckel i läsningen av verken. Växter utbyter information genom färger, dofter, rörelser och kemiska signaler; de lockar pollinatörer, varnar för hot och samspelar med sin omgivning. Att betrakta detta språk öppnar en möjlighet att se ogräset inte som oönskat, utan som en aktör i ett större nätverk av relationer och betydelser.
Tommy Sveningsson (f. 1982, Jönköping) bor och arbetar i Stockholm. Han tog sin masterexamen vid Konsthögskolan Valand, Göteborg, 2010. Sveningsson har tidigare ställt ut i bla. Los Angeles, Oslo, Köpenhamn och Stockholm, senaste separatutställningar inkluderar Teckningsmuseet (SE) och Tegnérförbundet (NO). Han är representerad av Steinsland Berliner i Stockholm och Galleri Thomassen i Göteborg.
___
From photographs taken during walks, an exploration emerges—a movement beyond physical reality toward a mythological image of nature. The works become personal interpretations, each image carrying both visual and symbolic charge.
The forms of nature are viewed as self-generating artworks, shaped by the patterns of evolution. Plant DNA can be seen as codes that constantly copy and duplicate themselves—an organic, self-correcting system that allows species to grow and spread.
In the exhibition Skuggflora, the gaze is directed downward, toward the plants spreading beneath our feet. Weeds—the seemingly insignificant—appear here as a central motif.
The concept of phytosemiosis—plants’ ways of using signs and signals to communicate—becomes a key to reading the works. Plants exchange information through colors, scents, movements, and chemical signals; they attract pollinators, warn of threats, and interact with their surroundings. Attending to this language opens up the possibility of seeing weeds not as unwanted, but as agents within a larger network of relationships and meanings.
Tommy Sveningsson (b. 1982, Jönköping) lives and works in Stockholm. He received his Master’s degree from the Valand Academy, Gothenburg, in 2010. Sveningsson has previously exhibited in, among others, Los Angeles, Oslo, Copenhagen, and Stockholm; recent solo exhibitions include Teckningsmuseet (SE) and Tegnérförbundet (NO). He is represented by Steinsland Berliner in Stockholm and Galleri Thomassen in Gothenburg.