Erik Berglin – Bad Prompt
16.08 - 07.09 2025
På Fornminnesföreningens friluftsmuseum på Norra Berget i Sundsvall finns ett uppstoppat djur som inte liknar något annat. Skvadern, en korsning av tjäder och hare, är baserad på Håkan Dahlmarks observationer i Lundaskogen 1874. Skrönan om det säregna djuret återberättas i Medelpad i fyrtiofyra år, tills den 1918 förkroppsligas av konservatorn Rudolf Granberg.
Än idag finns det turister som besöker Norrland och blir besvikna när de får veta att skvadern aldrig funnits på riktigt.
Skvadern blev snabbt en inofficiell symbol för Sundsvall, och ordet “skvader” har blivit synonymt med en mindre lyckad kombination. Som barn besökte jag museet flera gånger men det är först på senare år som jag insett vilket avtryck den gjort på mitt konstnärskap. Att para ihop och foga samman disparata bilder till kollage, är grunden i nästan alla mina verk.
I utställningen Bad Prompt får objekt från museala samlingar nytt liv. Villkorslöst har jag hängett mig åt objekten och försökt frigöra deras inneboende potential. Tusenåriga terracotta skärvor förvandlas till fjärilar medan trasiga marmorbyster plötsligt svävar fritt i rummet. Under arbetets gång fann jag också min egen skvadern. Dess fötter tycks utgöras av en japansk miniatyr skulptur, en så kallad Netsuke, ofta gjord av elfenben. Framdelen påminner om den afrikanska savannen haren (Lepus microtis) men kan mycket väl vara en ännu oklassificerad art. Även bakdelens härkomst är svår att definiera men utgörs av en mörk fjäderdräkt liknande den hos en Järpe (Tetrastes bonasia, är en liten skogshöna inom familjen fasanfåglar).
Erik Berglin (f. 1980) utforskar gränserna för vad fotografi är och kan vara idag. Hans praktik sträcker sig från digitalt producerade montage till berättelser som blandar fakta och fiktion men kan även resultera i interventioner i offentliga rummet. Han gör främst kollage med approprierade bilder som frigörs från sina ursprungliga sammanhang med hjälp av olika programvaror eller med en sax.
Berglin kommer från en konceptuell tradition och följer strikta regelverk under arbetet men skapar alltid utrymme för oväntade och okontrollerbara händelseförlopp i processen. Ofta har hans verk en humoristisk underton eller en oväntat twist som blir tydlig i verken titlar. Naturen är ett återkommande tema men enligt honom själv är det en slump, då verkets tillblivelse är viktigare än själva motiven.
Hans första bok The Bird Project 2006 – 2017 vann Svenska Bokkonst Priset 2021 och Svenska Fotobokspriset 2022. Verket Tulip Variation valdes ut till utställningen re:generation: The Challenges of Photography and its Museum for Tomorrow på Musée de l’Elysée i Lausanne (2020) och ingår i Thames & Hudsons bok Flora Photographica: The Flower in Contemporary Photography (2022).